Kuu­lo­vam­maa ei tar­vit­se hävetä – kau­nis­ta kuu­lo­ko­jet­ta voi kantaa yl­pey­del­lä

synergy latausasema_logolla

Kemissä ja Oulussa toimiva Toivon Kuulo Oy on ensimmäinen pohjoissuomalainen kuulontutkimuksen ja -kuntoutuksen erikoisliike, jonka pyrkimys on auttaa ihmisiä kuulemaan paremmin.

 

Kuulo on kuin näkö. Se heikkenee iän myötä ja on itsestäänselvyys niin kauan kun ongelmia ilmenee. Vaikka niin sanottu ikäkuulo on yleisin kuuloon liittyvä vaiva, esiintyy oireilua nuorempienkin keskuudessa. Harva tulee ajatelleeksi, että ongelmien varhainen tunnistaminen ja hoito vaikuttavat paitsi kuuloon, myös kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.

– Tutkimusten mukaan esimerkiksi kuulo ja muisti ovat yhteydessä. Jos jotain ei kuule, sitä ei voi muistaa. Kuulon hoidossa on siten kyse koko elämänlaadusta, kuulontutkimukseen ja -kuntoutukseen erikoistuneen Toivon Kuulo Oy:n yrittäjä  Sari Toivanen  havainnoi.

Toivon Kuulosta hankitun kuulokojeen kanssa asiakas ei jää oman onnensa nojaan. Omaan puhelimeen voi nimittäin ladata ohjelman, jolla kuulokojeen voi säätää kotioloissa itselleen sopivaksi.
Toivon Kuulosta hankitun kuulokojeen kanssa asiakas ei jää oman onnensa nojaan. Omaan puhelimeen voi nimittäin ladata ohjelman, jolla kuulokojeen voi säätää kotioloissa itselleen sopivaksi.

Laajempi valikoima kuin sairaaloissa

Maaliskuussa ovensa avannut Toivon Kuulo Oy on ensimmäinen pohjoissuomalainen kuulontutkimuksen ja -kuntoutuksen erikoisliike. Kemin ytimessä sijaitsevalla toimipisteellä asiakasta ovat vastaanottamassa kuulonkuntoutuksen ammattilaiset, jotka huolehtivat siitä, että asiakas saa yksilöllistä palvelua ja oikeat apuvälineet.

– Meiltä löytyy niin perus- ja keskitason kuin huippuluokankin kuulokojeet, joita ei edes sairaaloissa ole. Kojeiden tekninen suoritustaso on huippuluokkaa, Länsi-Pohjolan Keskussairaalan korvapoliklinikalla aiemmin työskennellyt Toivanen kertoo.

Toivon Kuulossa asiakkaita palvellaan yksilöllisesti ja ajan kanssa. ”Sairaalasta saa tyypillisesti yhden kuulokojeen, joka ei ole useinkaan vaihdettavissa. Meillä joustetaan asiakkaan tarpeiden mukaan ja kuulokoje vaihdetaan, jos se ei ole sopiva”, Toivon Kuulo Oy:n yrittäjä Sari Toivanen toteaa. Asiakkaana Jorma Soppela.
Toivon Kuulossa asiakkaita palvellaan yksilöllisesti ja ajan kanssa. ”Sairaalasta saa tyypillisesti yhden kuulokojeen, joka ei ole useinkaan vaihdettavissa. Meillä joustetaan asiakkaan tarpeiden mukaan ja kuulokoje vaihdetaan, jos se ei ole sopiva”, Toivon Kuulo Oy:n yrittäjä Sari Toivanen toteaa. Asiakkaana Jorma Soppela.

Toivon Kuulossa ollaan lähellä, läsnä ja kuulolla. Palvelu on monella tapaa poikkeuksellista. Asiakas saa kojeet veloituksetta kokeiluun. Jos se ei ole sopiva, etsitään sopivampi. Toivasen mukaan tärkeintä on löytää niin hyvä kuulokoje, että arki ja kommunikointi helpottuvat. Kuulovammaiselle se ei ole aina itsestäänselvyys.

– Jos vaivoja ei hoideta ajoissa, puheenerotuskyky heikkenee ja koko äänimaailma muuttuu, Toivanen huomauttaa.

Kuulokojeisiin on pitkään liittynyt tiettyjä stigmoja, jotka ovat hiljalleen murtumassa. Häpeä on vähän jo hälvennyt ja moni kantaa kuulokojeita ylpeydellä. Värivaihtoja on yhtä paljon kuin silmälasien sangoissa.

– Kuulokojeet ovat nykyään huomaamattomia, fiksuja ja nättejä – kuin koruja! Toivanen kuittaa.